Stichting Nedereind biedt enkele woonplekken aan in Nieuwegein en Utrecht voor mensen (vanaf 16 jaar) met een licht verstandelijke beperking en/of psychische stoornis/gedragsproblemen. Het kan gaan om een tijdelijke of langdurige woonplek. Het wonen bij Stichting Nedereind kenmerkt zich door een veilige en stabiele omgeving met een vaste structuur, continuïteit en regels.

Werken

dierenweide zuilenstein 1 20200520 1617015322

Naast het bieden van een woonplek richt Stichting Nedereind zich ook op het vinden en behouden van werk. Wanneer cliënten die bij Nedereind wonen (of ambulante begeleiding ontvangen) geen of onvoldoende werk/ dagbesteding hebben (minder dan 3 dagen per week), participeren zij in de dagbesteding als onderdeel binnen Stichting Nedereind. Hierin kunnen cliënten een keuze maken tussen schoonmaak, groenvoorziening.

Zorg

IMG 1673 2

Stichting Nedereind is een instelling met een WTZa-vergunning en levert zorg op maat aan mensen met een licht-verstandelijke beperking en/of psychische stoornis/gedragsproblemen. De begeleiding van de jong volwassenen wordt verzorgd door een klein en vast team van ervaren medewerkers, dat daarbij wordt ondersteund door het hoofd en een orthopedagoog als zorginhoudelijk adviseur.

nedereindseweg 402 3 2016

Stichting Nedereind vindt dat sport en beweging belangrijk zijn de doelgroep. Hierom doet Stichting Nedereind aan verschillende sport en/of buiten activiteiten, zoals voetballen, tafeltennissen, zwemmen en lopen. Onze stichting heeft haar eigen sport vereniging genaamd NSV, Nedereindse Sportvereniging. Met deze sport vereniging doen wij regelmatig mee aan voetbaltoernooien en zijn wij lid van de Nederlandse Tafeltennisbond (NTTB). Hiernaast doen wij elk jaar mee met de Nieuwegeinse Avondvierdaagse.

Naast het bieden van een woonplek richt Stichting Nedereind zich ook op het vinden en behouden van werk. Wanneer cliënten die bij Nedereind wonen (of ambulante begeleiding ontvangen) geen of onvoldoende werk/ dagbesteding hebben (minder dan 3 dagen per week), participeren zij in de dagbesteding als onderdeel binnen Stichting Nedereind. Hierin kunnen cliënten een keuze maken tussen schoonmaak, groenvoorziening en onderhoud.

Stichting Nedereind biedt ondersteuning bij het werk. Medewerkers van stichting Nedereind leggen contacten met bedrijven in de buurt om te onderzoeken in hoeverre er mogelijkheden zijn voor cliënten van Nedereind om in het bedrijf aan de slag te gaan.

Nedereind levert sinds oktober 2008 de dagbesteding. Per 1 januari 2009 wordt dit ondersteund door het zorgkantoor en heeft Nedereind een werkbegeleider aangesteld die de dagbesteding ondersteund.

De aanleiding voor de opzet van de dagbesteding is dat cliënten van Stichting Nedereind moeite hebben een baan vast te houden of een geschikte baan te vinden. Het ontbreekt vaak aan directe sturing op de werkvloer waardoor een werktraject mislukt. Hierdoor zitten cliënten geregeld thuis, terwijl onze doelgroep juist behoefte heeft aan een duidelijke structuur en een dagritme. Ook is het belangrijk dat zij op een positieve manier ervaring opdoen om deel te nemen aan de maatschappij.

Zie hierbij een collage van een van onze projecten (mei 2012):

Doel: cliënten leren met ondersteuning zo zelfstandig mogelijk werken, door:

• het hebben van een dagritme;

• het opvolgen van instructies;

• het leren omgaan met gezag;

• het aangaan, volhouden en afronden van taken.

Cliënten kunnen het hele jaar door gebruik maken van de dagbesteding. De dagbesteding is alleen tijdens Natioale feestdagen gesloten.

De dagbesteding wordt bij Nedereind neergezet als werkbegeleiding, aangezien het uiteindelijke doel is om de cliënten weer naar werk toe te leiden. Voor meer informatie / aanmelden, neem contact op met dhr. H. Eleveld.

Onze partners

Kijk eens op de websites van onze partners:

NSV

Participate and go 6.11 e1573548691156