NOS.nl, Teletekst en NU.nl hebben dit bericht geplaatst op 23 mei 2012 rond 21:30:

Licht verstandelijk gehandicapten met een IQ tussen de 70 en 85 blijven recht houden op AWBZ-zorg. Dat staat in het Vijfpartijenakkoord van VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie. Komende vrijdag stuurt minister De Jager het pakket van 12 miljard euro aan besparingen en hervormingen naar de Tweede Kamer.

In het regeer- en gedoogakkoord van VVD, CDA en PVV was afgesproken dat licht verstandelijk gehandicapten met een IQ boven de 70 vanaf volgend jaar geen recht meer hebben op zorg uit de AWBZ. Met die maatregel zou jaarlijks 250 miljoen euro worden bespaard.

Verzet

Tegen de bezuiniging is veel maatschappelijk verzet geweest. Het kabinet had de invoering van de maatregel al een jaar uitgesteld.

Volgens berekeningen van het Sociaal en Cultureel Planbureau maken naar schatting zo'n 33.000 mensen met een IQ tussen 70 en 85 gebruik van zorg uit de AWBZ.

klik hier voor het originele bericht:

NOS

Teletekst