Gezondheid

Nedereind hecht veel waarde aan de gezondheid van haar cliënten. Zo wordt bijgehouden hoeveel de cliënten sporten/bewegen, hoe vaak er gezond wordt gegeten op de locaties en hoe het gaat met de persoonlijke verzorging.

Gezond eten

Op zowel locatie 402 en 503 wordt gecontroleerd op het gezond eten van de cliënten. De stichting had als doel gesteld dat er op beide locaties minimaal vijf keer per week gezond wordt gegeten. Hiermee wordt bedoeld: geen 'fastfood' en gevarieerd eten.  Dit lukt op locaties 402 en 503 respectievelijk in 98% en 100% van het totaal aantal weken.

eet gezond

Bewegen

Bewegen is van groot belang voor de gezondheid. Daarom vindt ook Stichting Nedereind het van belang dat haar cliënten minimaal 1 keer per week sporten. In 2020 sport 87,5% van de bewoners sport 1 keer per week.

Het bewegen wordt vooral gestimuleerd door NSV, een door Stichting Nedereind opgerichte sportvereniging speciaal voor mensen met een (verstandelijke) beperking. Binnen deze vereniging kunnen de cliënten tafeltennissen en voetballen. Een aantal keer per jaar worden er toernooien georganiseerd. Bovendien kunnen de leden van NSV deelnemen aan de regionale competitie van de tafeltennisbond. Momenteel liggen trainingen en wedstrijden stil in verband met het coronavirus.

UNADJUSTEDNONRAW thumb 3a90

Gebit

Naast gezond eten en bewegen wordt er aandacht besteed aan de hygiëne van de cliënten. Zo wordt het tandenpoetsen en de gebitten van de cliënten een aantal keer per jaar beoordeeld door de medewerkers van Stichting Nedereind. Bovendien gaan de beleiders ter ondersteuning met de cliënten mee naar tandartsafspraken.

Gebit_402.jpggebit_503.jpg

In deze grafieken is te zien dat een grote meerderheid van de cliënten van beide locaties zijn/haar gebit goed onderhoud.